Jag är sjuk & kommer alltid va




"Struma, förstorad sköldkörtel, betyder att sköldkörteln antingen producerar för lite eller för mycket hormon. Körteln, som sitter nedanför struphuvudet, producerar två hormoner som är viktiga för ämnesomsättningen. Vid för låg produktion går du på lågvarv och vid för hög, på högvarv."

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3313



Hypotyreos, för lite sköldkörtelhormon, kan ge besvär som

  • Trötthet
  • Deprimerad
  • Svårt för att koncentrera sig
  • Svårt med minnet
  • Talar långsamt
  • Långsamma hjärtslag
  • Viktuppgång
  • Svullnad i ansiktet och kring ögonen
  • Heshet
  • Frusenhet
  • Tröghetskänsla
  • Håravfall
  • Torrt hår
  • Grov, fårad hy.
  • Förstoppning
  • Sväljsvårigheter & obehagskänsla på grund av tryck på matstrupen & luftstrupen.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27544&PreView=





Så det är därför jag ofta är trött, har humörsvägningar som ingen annan, knappt kommer ihåg gårdagen, går upp (mest.. även om jag äter som en mus) & ner i vikt som en jojjo, gnäller på kylan, aldrig har tyckt om konditionsträning pga andningssvårigheter (känslan av att alltid va sämst gör det inte på något sätt roligare för mig) & ser ut som en fotboll in my face. Ibland.
Men jag äter medicin, Levaxin, & ska göra så länge jag lever. Gilla läget & stå ut.
 


En kvinna med enorm struma (grad III.. finns I & II med).
I västvärlden upptäcks & återgärdas struma innan
den blivit såhär stor.



 


http://sv.wikipedia.org/wiki/Struma



Det är en sådär tycka synd om sig själv kväll.
Har inte varit utanför dörren på 2 dagar.
Alex e på After Work & jag kollar på Scrubs (vilket iof är mkt bättre än dags programen)
Funderar på lite käk. Har inte blivit mer än en fralla idag.
Kanske öppna balkongdörren.

XOXO



Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej Rebecca! Har du också hypotyreos? Det har jag, Daniel och fler familje-/släktmedlemmar. Jag har ätit levaxin i snart två år. Har Erica och Martina också kollat upp sina värden? Mvh Sanna

2009-02-20 @ 17:33:45
URL: http://sabadell.blogg.se/
Postat av: Sanna

Oj, då är du också van med att behöva stoppa i dig en massa piller varje dag ;) Hur många mkg äter du? Jag äter bara 25 mkg, än så länge iallafall. Konstigt att det drabbar så många i ens närhet, ändå visar både mitt och daniels anti-tpo (värdet för ärftlighet) negativt men mamma har det och mormor och farmor. Jättekonstigt! Men mår du också illa ofta, att det liksom trycker mot strupen? Kram

2009-02-20 @ 18:25:36
URL: http://sabadell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0